Ook voor andere boodschappen

24-02-2023
Samen met mijn dochter stap ik voor de eerste keer een winkel van CoolBlue binnen. Vooraleer je denkt dat ik van een andere planeet ben, de winkel zelf ken ik heus wel en de reclame die ze op televisie tonen vind ik geweldig! Heb je al eens gevolgd welke beelden ze steeds tonen bij de uitleg die ze geven? Het zit zo krankjorem in elkaar dat ik telkens weer moeite moet doen om überhaupt de boodschap te volgen want ik betrap mezelf er op dat ik de beelden aan het ontleden ben en daarop de woorden kleef.

Zo was ik onlangs aan het kijken naar een foto van een bij die voor een standbeeld staat afgedrukt. Ik kon maar niet op het woord komen, tot ik de zin in mezelf herhaalde van wat ik net had gehoord en daar het woord 'bijvoorbeeld' in hoorde... heb je hem?... bij-voor-beeld...
Hun woordspelingen zitten prachtig in elkaar. Qua marketing kan dat wel tellen, maar zeker ook qua taal want dit is puur spelen met taal wat mij betreft (ik zeg dat er maar even bij want voor alle duidelijkheid, ik heb géén aandelen bij die winkelketen ;-) )

'Ik ben ervan overtuigd dat er mensen zijn die het nog steeds niet begrijpen. Dat heeft meer te maken met de manier waarop elkeen informatie opneemt.'

Aan de ingang staat een bord waarop de stappen worden uitgelegd van aanmelding, wachten, eventueel een warm drankje nemen en wanneer ze je naam afroepen om te worden geholpen, mag je gerust een vreugdedansje doen. Mijn dochter geeft me daar prompt de hint om dat toch maar niet te doen... niet dat ze het niet grappig zou vinden, zelfs integendeel, maar toch...


Even later sta ik met haar te wachten op onze beurt en ons oog valt op de deur van het toilet en jawel, ook daar een gevatte woordspeling: 'Toilet. Ook voor andere boodschappen.' :-)))))

Spelen met taal is een knap gegeven, elkaar begrijpen nog zo veel meer. Hoe goed en helder de winkelketen ook wil communiceren, ik ben ervan overtuigd dat er mensen zijn die het nog steeds niet begrijpen. Dat heeft meer te maken met de manier waarop elkeen informatie opneemt. De ene praat meer op een feitelijke, gedetailleerde manier, terwijl de andere op een meer globale manier vertelt. Het is vaak ook op dat vlak dat er miscommunicatie optreedt met alle gevolgen vandien. Discussies, frustraties, verkeerde conclusies... en die kunnen op den duur uitmonden tot zelfs heuse conflicten.

Wil je graag te weten komen waar jouw natuurlijke voorkeur ligt, leren herkennen - jezelf bewustworden - hoe je verder in elkaar zit en waar je het sterkst in bent, wat je valkuilen zijn en op welke manier je met dat alles kan omgaan om een betere relatie(s) met andere(n) te creëren, neem dan zeker eens contact op zodat we je persoonlijkheidsprofiel kunnen bepalen en je inzichten kan vergaren op welke manier je daar concreet mee kan omgaan. Waarom? Omdat je dan leert ook andere boodschappen te geven, het is te zeggen, dat je leert om dezelfde boodschappen ook op andere manieren te geven en je de communicatie met eender wie kan versterken.

Fijne boodschappen,
Ine